Sdílená auta

V Praze a v jiných městech v ČR existuje možnost sdílení aut. Protože jsme taky měli možnost si to vyzkoušet a možná ještě někdy v budoucnu to využijeme, chci se trošku rozepsat o tom, co to jea co si o tom myslím.



Není to úplně levná záležitost, ale určitě je to levnější než taxíky a možná jednodušší než hledat někde půjčovnu pro půjčení aut, což v České republice asi není úplně zvykem nebo tedy třeba v porovnání zahraničí. A spíš se vyplatí si udělat registraci, případně si nabít kredit, pokud to hodláte využívat častěji. Pokud nemáte vlastní auto, ale potřebujete někdy využít auto, třeba abyste někoho odvezli k doktorovi, nemáte možnost si auto půjčit od někoho z rodiny nebo kamarádů, může to být dobrá varianta.

Asi jednou z největších výhod je to, že si auto půjčíte třeba na hodinu nebo na celý den, a po vrácení vlastně neřešíte žádnou údržbu, pojištění už je v ceně. Pokud vám vystačí na cestování benzín, a neřešíte ani to. Samozřejmě musíte s autem slušně zacházet, vrátit ho ve stavu v jakém jste ho si půjčili. Při častějším půjčování aut zjistíte to, že auta jsou v různých stavech a někdy to není úplně ideální, že každé auto se chová jinak... 

Pokud pracujete v jiné části města než bydlíte, tak můžete třeba využít takové auto pro cestu do práce nebo z práce a případně obojí. Asi je to ekologičtější než jezdit vlastním autem, ale spoléhat se na to taky vždycky nemůžete. V době, kdy někdo jezdí do práce třeba jednou za týden, tak to může být dobré řešení používat právě sdílená auta. Asi největší výhodou, aspoň mě to tak přišlo, je to že v Praze mají možnost sdílená auta parkovat na modrých a fialových zónách. To znamená že placení parkovného už je v ceně a zaparkování neplatíte. V praxi to znamená, že třeba když jedete do centra někam k lékaři a je tam modrá zóna, tak zaplatíte za půjčovné a parkování už neplatíte. Samozřejmě musíte najít to místo na parkování, což v Praze bude asi největší problém. V mnoha situacích se vyplatí si nechat auto půjčené právě na delší dobu, na víc hodin a najednou, protože při zpáteční cestě nemusíte najít k dispozici volné auto. To je podle mě ta největší nevýhoda, že i když se sdílená auta v poslední době rozšířila, tak prostě nemusíte najít žádné auto k dispozici, když ho zrovna nejvíc potřebujete. Třeba večer přijedete z práce domů zaparkujete u vás na sídlišti a auto vrátíte, ale ráno než se vypravíte do práce vy, tak si ho půjčí někdo jiný a vy v blízkém okolí žádné jiné auto nenajdete. Takže spoléhat se na to každý den úplně nejde.

V Praze existuje několik různých společností, které auta půjčují. Nedělala jsem průzkum trhu a nevím jaké jsou přesně mezi nimi rozdíly. U všech se musíte asi registrovat a při registraci poskytnout svoje osobní údaje a řidičský průkaz, liší se také flotily od jednotlivých společností. Jedna společnost má v nabídce třeba pouze auta od Škodovky další od Toyoty, další půjčování mohou využívat pouze studenti. Auta bývají barevně odlišena, takže ve většině případů je vidíte ještě než na vás auto zabliká při půjčování.

Ano, taky se občas stane, že sdílené auto zaparkuje někdo někam, kam by parkovat neměl, špatně ke křižovatce, blízko u přechodu... Ale podle vlastní zkušenosti mi připadá, že u aut se to neděje tak často jako třeba u sdílených koloběžek nebo kol.

A co vy? Máte zkušenosti se sdílenými auty? Pokud chcete, hlasujte v mojí anketě zde. Nebo se rozepište v komentářích.

Komentáře

Okomentovat

Oblíbené příspěvky