Jak se líbí Shakespeare

William Shakespeare a jeho tvorba, to je prostě klasika z učebnic, kterou berete jako základ. Základní pilíř divadla a jako zdroj inspirace pro další umění vůbec. Beru to podobně jako antická dramata. I Shakespeareho tvorba obsahuje motivy, které se stále v příbězích objevují. I když to někdy jsou opravdu zapeklité a nelogické zápletky.


 

Pro někoho je to možná nuda, povinná četba divadelních her nebo nucená návštěva divadla. Ale znáte jeho tvorbu nebo to končí tím, že víte, jak dopadli Romeo a Julie? 

Většinu jeho děl znám a některá mě příliš neoslovila, třeba Hamlet, kterého jsem viděla v několika zpracování, filmovém i divadelním. Ale neoslovil mě. Naštěstí Shakespeareho tvorba je rozsáhlá a rozmanitá. Pokud vás nezaujala jedna hra nebo typ zpracování, zkuste něco jiného. 

Motiv Romea a Julie a jejich zakázané lásky je věčný, objevuje se v mnoha obdobách u jiných autorů. Na Shakespearových hrách je také skvělé, že "fungují" i tehdy, když se zasadí do zcela jiné doby a prostředí. I když zrovna divadelní verzi mezi neony a drogovými dealery nefandím (nevím, jak je to aktuálně, ale před lety se strhla lavina spoustu renesančních her upravovat tímto způsobem). 

Mojí nejoblíbenější hrou od Shakespeareho je Zkrocení zlé ženy. Je to komedie, ale má svou myšlenku. Naprosto geniální je filmová adaptace (ČSFD) s Liz Taylor v hlavní roli. Před lety jsem také v Národní divadle v Praze viděla baletní verzi a byl to zážitek. Rozhodně jeden z nejlepších baletů, co jsem viděla. Dalším skvělým baletem byl Romeo a Julie, zejména díky úžasné hudbě, určitě jste také slyšeli aspoň některé pasáže. 

I když jsou některé hry od Shakespeara, které nemám ráda a ani různá zpracování to nezměnila (například Sen noci svatojánské), výběr jeho díla je pestrý. Navíc některé hry si přečtu nebo zhlédnu i opakovaně (většinu her jsem četla, protože s některými jsem se neměla možnost seznámit jinak, protože se ani nehrají nebo nenatáčejí). A většinou je zajímavé vidět různá zpracování známých děl.

A kterou hru máte nejraději vy? A je nějaká, která se vám opravdu nelíbí?

Zařazeno k Tématu měsíce  - Shakespeare 

Komentáře

Oblíbené příspěvky