Eurotunel

Eurotunel je v češtině používaný výraz pro podmořský tunel pod Lamanšským průlivem, vedoucí mezi anglickým Folkestone a francouzským Calais. Tunel umožňuje od roku 1994 přímé železniční spojení mezi Londýnem a Paříží a je provozován společností Eurotunnel


 

Plány spojit Anglii a Francii tunelem jsou staré již několik set let. Patřily ale vždy do skupin velmi odvážných až bláznivých plánů, kterými chtěli lidé v minulosti upoutat pozornost. V 80. letech však byl projekt vzat seriózně, založena byla společnost Eurotunnel a začalo se kopat. Z bezpečnostních důvodů se rozhodlo, že bude tunel železniční. Byly vyraženy dva provozní tunely a mezi nimi jeden servisní. Otevření tunelu pro veřejnou dopravu v roce 1994 se zúčastnila královna Alžběta II. a francouzský prezident François Mitterrand. Přestože tunel zachvátil požár, který jeho pověst poškodil, zůstává stále velmi důležitým dopravním prostředkem mezi kdysi znepřátelenými zeměmi.

3. srpna 2006 společnost provozující Eurotunel vyhlásila bankrot a požádala o ochranu před věřiteli, vzhledem k tomu že zisky tunelu nepokrývají splácení dluhů za jeho stavbu. 15. ledna 2007 schválil francouzský soud restrukturalizaci firmy, což se setkalo s nevolí britských věřitelů.

Nákladní doprava je provozována vlaky SNCF a EWS, z francouzské strany vede rychlodrážní trať (TGV) napojující se na celofrancouzskou železniční síť. Z anglické strany se obdobná trať teprve staví, zatím je doprava vedena po asi 120 let staré trati z Doveru do Londýna. Osobní vlaky jsou vedeny jednotkami Eurostar. Ve městech Folkestone a Calais se nacházejí velké terminály, umožňující naložit do nákladních vagónů automobily.

Tunel je dlouhý 50 km, z toho 39 km je pod mořským dnem. Průměrná hloubka je 45 m pode dnem moře.

Další informace na Wikipedii

Komentáře

  1. Takže je to cesta pro ty, kteří se bojí létat. Což je myslím bezva...

    OdpovědětVymazat
  2. To musí byť super 🥰 ak mi raz vyjde Paríž, tak možno rovno aj Anglicko.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky