Jízdenky do MHD

Už od dětství, od školních let, jsem měla permanentku na pražskou MHD, jak jsme říkali tramvajenku. Do základní školy jsme to měli totiž jednou dlouho tramvajovou zastávku a tak procházka pěšky přicházela v úvahu jen někdy odpoledne za hezkého počasí. 


 

Od té doby jsem měla tramvajenku prakticky pořád. U nás se říkalo tramvajenka, i když je to předplatné i na pražské autobusy a metro, lítačka jsme tomu neříkali nikdy. Ani nikdo z mého okolí pražáků. Tenhle výraz jsem slyšela až daleko později od nepražáků asi na VOŠce.

Už si nevybavuji, jak se to kupovalo, ale možná to bylo na školní rok, vždy to byla papírová kartička s fotkou a datem narození. Později se objevila plastová kartička s nahrávaným kuponem, její výroba trvala déle. Poté, co jsem už nechodila do školy, jsem si zvykla kupovat předplatné vždy na kalendářní rok. Je to jednodušší na zapamatování. 

Od té doby, co jsem na mateřské, jsem jela MHD jen několikrát. Na nový rok jsem si ji nepořídila, pořídili jsme Kulíškovi kartičku, aby jeho doprovod mohl jezdit zdarma. Jeho doprovod zdarma jsem já, protože ostatní permanentku mají.

Za současné situace ani neplánuji cestovat MHD a proto by se mi opravdu nevyplatilo utratit několik tisíc za permanentku. Mám tedy na výběr několik způsobů, jak si pořídit krátkodobou jízdenku. 

Nejjistější jsou klasické papírové jízdenky, ty ovšem nejsou ke koupení na každé zastávce, automat nemusí být funkční, nemusíte mít hotovost. Kupovat si velké zásoby v trafice taky není ideální, protože jízdné se často zdražuje. Přímo u řidiče autobusu se dají taky koupit, ale je to dražší a nemůže prodávat všechny. Navíc nenávidí vás pak celý autobus, že zdržujete. A v tramvaji je řidič neprodává.

SMSková jízdenka je celkem jednoduchý způsob, ale musíte čekat, až vám přijde zpátky ověření. A co když nepřijde? Nemůžete nastoupit do autobusu. A je dražší kvůli poplatku operátorovi.

Ještě existuje možnost koupit si jízdenku přes aplikaci, buď přímo na zastávce (cestě k autobusu) nebo předem a aktivovat ji až v okamžiku, kdy ji potřebujete. Ale pozor! Jízdenku si aktivujete, ale až za 2 minuty je aktivní, takže to rozhodně není na používání při dobíhání tramvaje. Prostě musíte být na zastávce včas, nebo si ji aktivovat opravdu už při cestě, a doufat, že MHD nebude mít velké zpoždění. A samozřejmě musíte mít chytrý telefon s připojením k internetu. Takže to taky není pro každého. 

Možná existuje i jiná možnost, o další ale momentálně nevím. V každém případě všechny způsoby jsou trochu nepohodlné a asi je to i jejich účelem. Jde přeci o to, aby si všichni koupili permanentku a jezdili pořád MHD. Za normální situace bych to ráda udělala (I když!), ale pokud pojedu někam jednou za měsíc, je to zbytečné.

Komentáře

  1. Je to zaujímavé, že aj tu sa tomu hovorí električenka :-) Ale aspoň tu je možné si ju aj dobiť na kredit a ten použiť na lístky, čo je v takomto období, kedy človek chodí výnimočne podľa mňa najlepšia možnosť :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V cizině jsem se s tím taky setkala, ale v Praze o tomhle způsobu nevím

      Vymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky