Bitva u Chlumce

Dějepis jsem měla vždycky moc ráda, protože to byly pro mě příběhy lidí, ne jen výčty panovníků a letopočty, i když to jsem si taky pamatovávala. Ale data většiny bitev se mi za určitý čas už vypařily z hlavy. 

 

Nějak jsem si ani nepamatovala, že na českém území se odehrála i jiná tragická bitva s Napoleonem než ta u Slavkova. Mám na mysli bitvu u Chlumce, která se odehrála 29.-30. srpna roku 1813. Napoleon byl sice poražen, ale výsledek tisíce mrtvých mluví za všechno. Tisíce mrtvých otců, synů, manželů. Ale dost možná i dětí a žen, kteří se ocitli ve špatný čas na špatném místě. Událost připomíná největší hromadný hrob v Přestanově, kam byly uloženy ostatky asi 10 000 padlých, původně rozprášených po polích..., dále památních a hrob v Chlumci a další.

Podrobnosti najdete na Wikipedii

Bitva, hrob a následky pro krajinu jsou zmiňovány ve 12. dílů Krajinou domova Luhy a háje - web ČT (asi 7. minuta). 



 

Komentáře

Oblíbené příspěvky