Zamyšlení nad trhem s realitami

Naštěstí máme kde bydlet, takže nás to palčivě netrápí. Zhruba před rokem se mi jedna kamarádka svěřila, že hledají ke koupi nový větší byt. 


 

Bavily jsme se spolu o tom, jak jsou vysoké ceny a překvapilo mě, že za cenu asi 6 milionů v Praze není moc velký výběr. Pak jsem v bulváru četla o jedné celebritě, která si v Praze koupila rodinný dům za cenu vyšší než 20 milionů. Ceně se divili čtenáři, divili jsem se i já, protože podle fotek to nevypadalo úplně jako honosné sídlo. Od té doby se občas jen ze zvědavosti podívám na nabídky realitních serverů v okolí nebo v Praze. No a tohle jsou úplně normální ceny. Šílené, ale skutečně je to tak. Zatímco ceny pronájmů mi připadají stále podobné, ceny k prodeji se za poslední roky neskutečně zvedly. Nevím, jestli jsou uměle vyhnané, ale úplně mimo realitu obyčejných lidí. 

Vždycky mě pobaví, když je u nějakého inzerátu uvedena možnost hypotéky se splátkou třeba 50 tisíc měsíčně. Tedy smutně pobaví. To je víc než měsíční příjem naší domácnosti. Takovou hypotéku by museli splácet ještě naše vnoučata. A kdo má na takové nemovitosti? Bohužel velmi často bohatí cizinci. Nebo někdo, kdo má měsíční plat kolem 100 tisíc, ale to česká učitelka nebo lékař asi úplně nebudou.

Mnoho rodin na hypotéky ani nedosáhne, takže musí bydlet třeba celý život v pronájmu. Nebo si bydlení pořídit v jiném kraji a dojíždět do Prahy za prací. V ostatních krajích asi není situace tak dramatická, ale i tak jsou ceny vyšší než by měly být. Myslím si, že je v pořádku, že bydlení je něco, čeho bychom si měli vážit a se na něj musí šetřit. Ale myslím si, že když se bude na něj šetřit celý život nebo přesněji splácet celý život (třeba 30 let), každý člověk by měl mít možnost si pořídit vlastní bydlení, ne aby to byla záležitost jen pár vyvolených jako třeba nové Ferrari.

Co vy si myslíte o současném stavu realitního trhu? Šetříte si na hypotéku nebo víte, že je to nad vaše síly?

Zařazeno k Tématu měsíce Můj dům, můj hrad



Komentáře

  1. Největší problém je ve stavebním řízení, povolení, v různých omezení... Trvá to dlouho, než se vše vyřídí a povolí, tak se málo staví. Kdyby se více a snadněji stavělo, bytů je více a ceny též klesnou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V Praze se staví nové byty každou chvíli, ale ceny a zaměření jsou spíš pro cizince, třeba na Smíchově nebo W na Pankráci

      Vymazat
    2. Ano, vím, že se staví, ale pořád je to dle statistik, co by bylo potřeba na Prahu, velmi málo. Proto jsou ceny tak vysoké. Navíc je tu i problém, že kvůli nedostatku bytů jsou také nájmy přemrštěné. V zahraničí převažují v bytových domech nájmy, lidé se stěhují za prací, není tam zvykem vlastnit část bytového domu. To je zdejší fenomén, který je způsoben právě velmi vysokými nájmy kvůli nedostatků bytů. Tak lidé už raději platí svůj byt než dávat stejně tolik za nájem.

      Vymazat
  2. Tu je to tiež tak, neustále sa zvyšuje cena za meter štvorcový. Rastie to neskutočne, nedávno hovorili, že čo sa týka bytov, je nárast percentuálne najvyšší za posledný desať rokov. Moc nádeje mi to nedáva, ale snáď sa raz zadarí, hádam nebudem v 80tke riešiť podnájom :-(

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky