Filmoví Motýlci

Filmy, seriály a knihy s vězeňské tématikou nevyhledávám, ale něco už jsem viděla (asi nečetla, četla jsem spíš o 2. světové válce). 


 

Film Motýlek z roku 1973 (odkaz na ČSFD) jsem viděla před lety a brala jsem ho tehdy jako dobrodružný film s hrdinským Stevem McQueenem. Ale až nedávno po zhlédnutí novější verze z roku 2017 (odkaz na ČSFD) jsem začala uvažovat o tom, co to muselo být za hrůzu, ocitnout se na takovém místě.

I když se nejedná o dokument a vedou se diskuze o tom, jestli autor všechno zažil (jak o své autobiografii tvrdil), děj, chování lidí a systém jsou otřesné. Samozřejmě že vězení by mělo sloužit mimo jiné i jako odstrašující případ, ale podmínky tohoto vězeňského kolosu jsou nelidské. Nejsmutnější na tom je, že v některých zemí podobné zacházení s vězni (a nejen vězni) stále trvá.

Novější filmová verze je víc surová, drsná, možná právě víc mě oslovila tím, jak jsem si říkala, jak je to hnusné prostředí. Skvělý výkon zde podal Rami Malik (odkaz na ČSFD), kterého znám, ale ne zase tak moc. Starší verze přináší stejný příběh, ale některé zápletky nebo detaily se liší a některé hrůzy a brutality jsou spíš naznačeny. Působí to (alespoň na mě) malinko méně strašidelně. V každém případě oba filmy patří k těm, na které po zkouknutí nějakou dobu ještě myslíte. 

Knihu jsem nečetla a číst nebudu, věřím, že je dobrá, ale chci se zaměřit na optimističtější literaturu. Ale díky tomu, že tyhle filmy a knížky existují, si připomínám (a snad dokážu i víc vážit), v jaké době a na jakém místě žiju. Že mám obrovské štěstí.



Komentáře

  1. Mám doma dvoudílné brožované vydání Motýlku s fotkama Steeva M. Film jsem zatím neviděla...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky