Zamyšlení nad cenami

Jako malá jsem měla chvilku období, kdy jsem chtěla být herečka. A samozřejmě také úspěšná, rozumějte ověnčena cenami. Cenu Týtý, Thálie, Českého lva a Oscara. Sice těch umělců z Česka (Československa), co mají Oscara opravdu moc není, ale to mojí fantazii nebránilo. Nezáleží na jazyku, prostě každá cena dobrá. Ceny se přeci dávají za to, když (u)děláte něco výborně nebo vás má někdo rád, ale měli byste být dobří (jestli jsem chtěla být i držitelkou Zlaté maliny si nevzpomínám, asi ne). Dneska bych se ale dívala na všechno jinak.

Jednak nechci být už herečkou, ale hlavně o některé ty ceny bych už možná nestála. O ty české zřejmě ano, přece jen je pořád vnímám docela prestižně. Tedy ty, co ještě existují (některé ankety ku prospěchu věci byly zrušeny). Českého lva vnímám jako čestné udělení, i když byly roky, kdy mi připadalo, že ocenění dostávají pořád stejní herci, i když nic výjimečného nepředvedli. 

Dostat cenu tzv. Oscara mi připadá v poslední době jako politická záležitost. Možná že vybraní umělci dělají svou práci dobře, ale zdaleka nemusejí být svým výkonem mimořádní. Důležitější totiž je, aby zapadli do nastavených tabulek s předepsanými parametry. Točíte film, kde nevystupuje skoro žádná žena, odehrává se na poušti pouze mezi několika bělochy a točí ho běloši? Film typu Lawrence z Arábie by asi v dnešní době neuspěl. 

Když jsem dělala kdysi zkoušky na gymnáziu, občas se na některé škole objevilo v přijímacím řízení, že přijímají například do ročníku 60 děvčat a 30 kluků. Prostě aby na škole byli nějací kluci, byly na to kvóty. Připadá mi to jako nesmysl. A bude se také hlídat to, kdo nahradí ty kluky, co nepřežijí první ročník? Nevím, jestli i na jiných školách měli podobné požadavky, třeba jestli na nějaké elektrotechnice musí být v každém ročníku alespoň jedna dívka. Ale upřímně, mně by vadilo, kdybych se na školu dostala jen proto, že jsem holka, ne na základě svých schopností nebo znalostí. 

Úvaha vznikla jako zamyšlení na filmovými cenami na podnět rubriky Téma měsíce v Klubu blogerů.



Komentáře

  1. Pravda, pozitivní diskriminace je neštěstí. Ale holt doba dospěla, kam dospěla, politická korektnost vládne světu.

    OdpovědětVymazat
  2. K filmovým cenám se nebudu vyjadřovat, spíš k těm školám. Také mám gymnázium a nepřišlo mi, že by se přijímalo podle kvót. Dnes se přijímá podle podaných přihlášek. Je jasné, že např. Obchodní akademie je s převahou děvčat, podobně jako na zdravotnické škole, ale i tam pár chlapců bývá vidět. Průmyslovky jsou s převahou chlapců. Někde jsou rádi, že naplní třídy.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky