Španělská chřipka

Nedávno ČT natočila a odvysílala dokument Španělská chřipka (web ČT). 

Podle mě stojí pořad za pozornost. Dívala jsem se na něj proto, že mi došlo, jak málo toho o španělské chřipce vím i proto, že během posledního roku jsem si vzpomněla na různé historické zmínky o morech, ale podrobnosti neznám. 

Pokud jste neviděli, ale zaujalo vás to, myslím, že nebudete litovat. Pořad je částečně hraný dokument o Kafkovi, částečně zde mluví odborníci z různých oborů (historik lékařství, vojenství...), fotografie a záběry z dobových filmů jsou doprovázeny komentářem Viktora Preisse. Je skutečně spousta věcí, které mě překvapily, například jak se to výrazně dotklo českých zemí (znala jsem jen zmínky z různých filmů nebo knih), že jedno z možných ohnisek mohlo být opět v Číně, že se kvůli tomu zavíraly školy, že velké počty obětí byly v době oslav samostatného československého státu, že často umíraly těhotné ženy, že nemoc prodělal i Franz Kafka, že chřipka stále koluje po světě. 

V současné době je dokument zajímavý nejen tou myšlenkou (ale nejvíce právě tím), že se dějiny opakují, lidstvo by se tím mělo poučit. Je tu ovšem i spousta naděje. Že to někdy skončí, někdy to musí skončit. Člověk by se však měl snažit, aby obětí a ztrát bylo co nejméně.




Komentáře

  1. No, áno epidémie a pandémie sa tu točia už niekoľko tisícročí, len ľudia niekedy na to radi zabúdajú.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky