Statistika

K tomuto zamyšlení mě přiměly události posledních dnů.

Nechci abych byla za chytrolína, co říká, že to říkal, ale říkala jsem to. Že v sobotu nefungovalo sčítání přes on-line formulář mě nepřekvapilo. 


 

Vzhledem k tomu, jaké problémy doprovázaly registraci k očkování, nákup dálničních známek, evidenci motorových vozidel a já nevím které systémy ještě, se to opravdu dalo čekat. Pokud si někdo naplánoval, že se tomu bude věnovat v sobotu, aby to měl už z krku, během většiny dne se mu to nepodařilo. Když to potřebujete dělat za celou rodinu, není to jen chvilka a během pracovního týdne to může být obtížné. Jenže s ostatními on-line formulářemi apod. je tu jeden výrazný rozdíl. Když si nekoupíte dálniční známku dnes, můžete si ji koupit další den, je to vaše rozhodnutí, že potřebujete užívat auto, k registraci očkování bse také přihlašujete dobrovolně, ale sčítat se musíte, jinak vám hrozí pokuty. V dnešní době nesčítat se on-line ale zvát si před dům sčítacího komisaře je zbytečný hazard a nepřipadá to v úvahu. Jestliže se má asi 7 milionů lidí sečíst online (jak je to předpokládáno), tak systém má několik milionů uživatelů zvládnout. Pochybuji, že 5 milionů lidí vstávalo kvůli tomu v sobotu v 6 hodin ráno (já jsem byla vzhůru v tu dobu zcela z jiných důvodů a ne úplně dobrovolně). Sčítání lidu, které je připravováno 10 let, by mělo být připravováno tak, aby fungovalo. Je to velmi smutné, ještě před měsícem v médiích bylo jen velmi málo zpráv, že se to bude dít. Na začátku března jsem to zaznamenala pouze s informací, že mluvčí tohoto projektu bude Jolana Voldánová. Poslední týden o tom mluvili už docela hojně, ale především ve smyslu: Bude sčítání lidí, je to povinné, jinak hrozí pokuta. Trochu mi to připomíná velkou písemku ve škole, kdy na začátku hodiny nemůže učitel najít zadání písemky, ale uklidňuje žáky, že to tady někde určitě má, hledá, třeba si odběhne i do kabinetu... Nakonec zadání najde, ale uběhne třeba deset minut a písemka je na celou hodinu. Takže na to žáci mají méně času a hrozí jim pokuta - horší známka. Nebo jim nabídne učitel, že můžou psát o přestávce, ale to věština chtít nebude, protože už na to není klid a pospíchají na další hodinu. Pochybuji, že se termín sčítání prodlouží. Před nějakou dobou se vedly diskuze o tom, jestli kvůli současné situaci (pandemii) neposunout sčítání, rozhodlo se, že ne, že se to už dlouho předem připravovalo. Paradoxem je to, že to stejně podle plánu nejde. 

No po tomto činu asi statistikům popularita nevzroste, i když ti jsou v tom určitě nevinně. Statistika je vůbec zajímavý obor. Vzpomínám si, jak nám jedna učitelka ve škole statistiku vysvětlovala na příkladu, kdy její kolegyně má k jídlu 2 housky, ona žádnou, průměrně tedy snědla každá 2 housky, ale učitelka má hlad. Prostě statistika není život. 

Osobně mě statistika ve škole bavila. Možná jsem statistický typ, protože mě baví si vést evidenci, seznamy a počítat si, kolik jsem viděla filmů a přečetla knížek. V uplynulých letech jsem si založila účet na čsfd a databázi knih a ráda sleduji různé vývoje, ani grafy a přehledové tabulky mi nejsou také cizí. Pro někoho tedy může být statistika nuda, pro jiného ne. I když sčítání lidu zrovna za zábavu nepovažuji. 

Komentáře

  1. Musím sa priznať, že mňa prekvapilo, že u nás to fungovalo, ale prihlásiť sa na termín na políciu, to mi trvalo asi týždeň, kým ma systém pustil.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky